Skorowidz - Konwencje prawnoautorskie

05.06.2021
 przez Janusz Piotr Kolczyński  |  
Komentarze: 0
W oczekiwaniu na planowane na 22 czerwca 2021 r. orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach połączonych C-682/18 YouTube oraz C-683/18 Cyando, dzielę się prezentacją, którą pod koniec ubiegłego roku wygłosiłem na ten temat w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk. Planowane orzeczenie TSUE może być przełomowe dla ogólnounijnego rozumienia prawa do publicznego komunikowania utworów. W sprawie YouTube/Cyando także przełomowo wypowiedział się już rzecznik generalny ØE Saugmandsgaard w dniu 16 lipca 2020 r. – zobaczymy.
06.10.2010
 przez Janusz Piotr Kolczyński  |  
Komentarze: 0
Artykuł porusza ważne z praktycznego punktu widzenia kwestie twórczości pracowniczej w zakresie programów komputerowych oraz wyczerpania majątkowych praw autorskich on-line. Autor uważa, że zależne prawo autorskie ma mieszany, tj. osobisto-majątkowy charakter. Z tego punktu widzenia twierdzi, że dla pracownika najkorzystniejsze jest wyłączanie w umowie pierwotnego nabycia praw autorskich przez pracodawcę. Oddzielnie autor zauważa, że nie ma obecnie mocnych argumentów, przemawiających za tym, że autorskie prawa majątkowe nie wyczerpują się przez eksploatacje egzemplarza utworu on-line.

The article raises the serious issue from a practical standpoint of employee creativity in relation to computer software as well as the expiry of on-line proprietary copyrights. The author feels that a dependent copyright has a mixed, i.e. personal-proprietary nature. From this perspective he states that it is most beneficial for an employee to exclude a primal acquisition of copyrights in a labor agreement. Elsewhere, the author notes that there are currently no strong arguments supporting the contention that proprietary copyrights do not exhaust through exploitation of a work on-line.

Ostatnio dołączyli

Ostatnio dodany komentarz

15.02.2021, 01:15
Cześć, mam problem. Piszę pracę na temat wielu rysunków naskalnych, których na pewno nie obwiedzę osobiście. Muszę skorzystać z cudzych zdjęć i z przerysów (około 100 obiektów, w 40 książkach i artykułach). Jak zdobyc prawo do publikacji tych zdjęć w mojej pracy? Prawie nikt... więcej »

Nasi komentatorzy