Skorowidz - Dozwolony użytek

23.10.2020
 przez Janusz Piotr Kolczyński  |  
Komentarze: 0
W dniu 6 czerwca 2019 r. weszła w życie dyrektywa z 17 kwietnia 2019 r. w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym oraz zmiany dyrektyw 96/9/WE i 2001/29/WE.[1] Państwa członkowskie UE mają dwa lata na jej wdrożenie do krajowych porządków prawnych – dalej „Dyrektywa JRC”. Artykuł jest pierwszym z cyklu krótkich omówień nowego prawa autorskiego Unii Europejskiej, rodzajem wprowadzenia. Z uwagi na ramy opracowania do minimum ograniczono komentarz „odautorski”, poprzestając na możliwie syntetycznym i krótkim ujęciu.
24.10.2016
 przez Dominika Sułecka  |  
Komentarze: 0
The Gazeta Prawna daily paper published commentaries of practicing lawyers on the high-profile decision of the Court of Justice of the European Union of 8 September 2016 in case C-160/15 GS Media BV. The PrawoAutorskie.pl lawyers were also requested to provide their answers; Janusz Piotr Kolczyński, attorney-at-law, presented his standpoint.
26.11.2015
Komentarze: 0
W dniu 20 listopada 2015 weszła w życie tzw. duża nowelizacja prawa autorskiego. Chodzi o ustawę z dnia 11 września 2015 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o grach hazardowych (Dz.U. z 2015 r., poz. 1639). Nowelizacja ta wywoływała poruszenie jeszcze przed jej uchwaleniem. Czy zasługuje ona na miano „dużej” pozostawiamy do oceny czytelników. Jest selektywna. Dla niektórych uczestników rynku praw autorskich będzie „bardzo duża”, dla innych pozostanie „bardzo mała”. Niezależnie od ocen, redaktorzy PrawoAutorskie.pl i radcowie prawni Janusz Piotr Kolczyński i Przemysław Dominik Antas odpowiadają na kilka podstawowych pytań zadanych im przez Dominikę Sułecką.
02.11.2014
Komentarze: 0
W niniejszym artykule pragniemy zastanowić się od strony praktycznej nad możliwościami korzystania z twórczości innych osób wpisanej w określony świat fantastyczny lub fantastyczno-naukowy na przykładzie wybranych przestrzennych prac plastycznych: modeli, miniatur i replik. Po poniższym tekście można się więc spodziewać rozmnożenia dalszych pytań. Będąc tego świadomi staramy się być praktyczni, oczywiście na tyle, na ile pozwalają nam na to eksplorowany temat, światy fantasy i science fiction oraz ich mali lub duzi przedstawiciele, wytwory ludzkiej fantazji. Nie jest to jednak artykuł naukowy i takim chcieliśmy go widzieć.
15.05.2013
 przez Przemysław D. Antas  |  
Komentarze: 0
Trybunał stwierdził, że umieszczenie zdjęć na stronie internetowej w ramach instytucji prawnoautorskiej dozwolonego użytku, tj. bez zgody uprawnionego w celach informacyjnych jest skorzystaniem z utworu w ramach swobody wypowiedzi (freedom of expression) gwarantowanej przez Europejską Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Obywatela, nawet w sytuacji, gdyby było to działanie nastawione na zysk, czyli tzw. commercial speech. Wyrok Trybunału wpisuje się jednak w tendencję do słabszej ochrony wypowiedzi nastawionych na zysk.
29.03.2013
 przez Marta Fydrych  |  
Komentarze: 0
Przedstawiamy relację z Forum Prawa Autorskiego, które odbyło się 27 marca br. z inicjatywy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego („MKiDN”) w warszawskim kinie Iluzjon, inaugurując tym samym cykl dyskusji o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
22.03.2013
 przez Marta Fydrych  |  
Komentarze: 0
Przedstawiamy relację PrawoAutorskie.pl z XIII ogólnokrajowej konferencji z cyklu „Nowoczesne prawo autorskie”, która odbyła się w Krakowie w dniach 11-12 marca br. Nasze Czasopismo było patronem tego wydarzenia.
07.03.2013
 przez Dominika Sułecka  |  
Komentarze: 2
Takimi konkluzjami zakończyło się kolejne spotkanie z cyklu „Poniedziałki pod Królami” organizowane przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, które odbyło się 4 marca 2013 przy ul. Hipotecznej 2 w Warszawie. Spotkanie zorganizowano pod hasłem „Dostęp do kultury w świetle prawa autorskiego”.
04.12.2012
Komentarze: 0
Under art. 20 of the Polish Copyright Act, producers and importers of certain data carriers and reprographic equipment are obliged to pay fees to collective management organisations which act on behalf of creators (authors, performers, producers, publishers). These fees are in an amount not exceeding 3 per cent of the sales price. Collective management organisations redistribute them to the right holders. The authors of this article analyse a new and revolutionary Polish court decision that has changed the to-date jurisprudence in similar cases. The court decided that the said copyright levies are not due once analogous charges have already been paid in another EU Member State and regarding the same goods (data carriers, reprographic equipment). By generally sharing the view of the Polish Court of Appeal in Wrocław, that the multiplication of levies is not compatible with the relevant EU law, the authors point out at some controversies in that respect, especially in relation to the territoriality principle under copyright law and freedoms related to EU single market.
Strona:  1  2  »  

Ostatnio dołączyli

Ostatnio dodany komentarz

15.02.2021, 01:15
Cześć, mam problem. Piszę pracę na temat wielu rysunków naskalnych, których na pewno nie obwiedzę osobiście. Muszę skorzystać z cudzych zdjęć i z przerysów (około 100 obiektów, w 40 książkach i artykułach). Jak zdobyc prawo do publikacji tych zdjęć w mojej pracy? Prawie nikt... więcej »

Nasi komentatorzy